Saturday 4 February 2012

Kanak Kanak Dan Kasih Sayang

Satu minggu aku x dpt menjengah blog ku ini. Kesibukan menguruskan anak sedara sepermegian abg iparku ke luar negeri atas urusan kerja. Lagipun, tak ada perkhidmatan internet dirumah kakak aku.  Walaubagaimanapon aku bermuhasabah diri apabila terpaksa berhadapan dengan karenah bebudak kecik ni. Kenakalan mereka kadangkala memecahkan benteng kesabaran aku. Adakalanya ku rasakn terlalu penat. Pernah beberapa kali aku dipanggil oleh kakak ku utk menemaninya kerana kederat perempuan utk menjaga 4 org anaknya sebelum ini bukan perkara mudah. Aku agak terseksa dan sering menyalahkan si ayah mereka yg sibuk dgn kerja tnpa menghiraukan tggungjawab nya. Namun, kini tiada guna lagi utk menyalahkan siapa2. Selagi aku masih hidup, itulah tgunggjawab aku sebagai seorg adik lelaki utk membantu kakak yg dlm kesusahan. Tidak semestinya apabila perempuan itu berkahwin, aku perlu abaikan perihal kakak ku walaupon kini tgunggjawab sepenuhnya atas abg iparku. Adik beradik ku adalah darah daging ku, manakan sama dgn org yg bukan darah dging sendiri. Kasih sayang darah dging sendri sentiasa akan berkekalan.   Apatah lagi melihatkn sikap kakak ku yg amat sabar dlm menjalani kehidupan nya sbg seorg ibu dan istri. Kakak ku mempunyai tahap kesabaran yg amat tgi. Namun, adakalanya aku rasakn kakak ku perlu tegas dgn pendiriannya, bukan hnya membiarkan nasib diri dianiyai suami yg memberi alasan kerja 24 jam. Tugas menjaga anak2 bukan terletak pd tangan isteri semata mata ttp ini adalah tugas kedua2nya. Abg ipar aku langsung tidak menunjukkn perubahan dlm menunaikan tgunggjawabnya sbg seorg bapa. Aku risaukan masa depan anak2nya nanti.

Hikmah aku menjadi seorg babysitter sementara, aku pelajari bahawa menjaga anak2 bukan perkara mudah. Di situ lah terdetiknya keinsafan apabila aku ingati semula kenakalan ku sewaktu kecil. Namun, shingga kini ibuku masih bersabar dgn sikap aku. Begitu juga ayahku, walaupon dia diam, namun jauh disudut atinya aku dpt lihat kekesalannya dlm mendidik anak2 tnpa kasih syg yg secukupnya dahulu.

“Buat taw jaga x taw”
Itulah ungkapan biasa aku luahkn dlm ati apabila aku melihat seorg bapa yg membiarkan anak2 mereka menjalani kehidupan tnpa kasih syg yg secukupnya kerana aku mngerti apa yg difikirkan oleh anak2 tersebut tnpa kasih syg seorg bapa.

Aku pernah lalui kehidupan sbg seorg anak yg kurg kasih syg drpd ayah aku sndri. Ayah aku agak tegas dalam mendidik anak2. Namun ayahku juga seorg yg mempunyai ego yg tgi. Jangan kn diajak berbual, senyum pon jarang sekali. Aku seorg yg pendiam. Dan aku akui aku juga ego. Disebabkan aku jarang bermesra dgn ayahku, aku menyimpan dendam namun, lama kelamaan aku rasa penat. Ayah ku langsung tidak menghiraukan aku shinggalah pelbagai masalah dan dosa yg telah kulakukan atas dasar mencari kasih sayang dr seorg insan yg bergelar lelaki. Perjalanan hidup ni bukan mudah. Namun aku tidak mahu lagi berdendam, aku mahu tebus semula kesilapan aku sbg seorg anak sebelum semuanya telambat.

Moga Allah berikan aku kesempatan utk berkongsi cerita pahit yg pernah kulalui sebelum ini bersama kalian. Sebelum tuh aku nk out jap...laen kali kita smbung lg ^.^v

1 comment:

Aesya Zealous said...

bukan senang nak jaga anak2.. huhu kesian parents kite kan..